Undervisningsside for Det Orange *

Hvem er Kolding?

Kolding er en by i bunden af en af de mange fjorde i Østjylland i den nordlige ende af Sydjylland. Byen har helt tilbage i middelalderen været trafikknudepunkt og toldgrænse mod syd. Kongeslottet Koldinghus, der er velbevaret som ruin og byens vartegn, har beskyttet kongerigets interesser.

Kolding er i dag Danmarks syvende største by med mange uddannelsesinstitutioner, bl.a. en kendt designskole og et driftigt erhvervs- og kulturliv. Kommunens hjemmeside byder de nye tilflyttere velkommen med disse ord:

”Uanset, om du allerede er i gang med karrieren eller skal til at uddanne dig, kan du her designe det liv, du ønsker. Vi har beliggenheden, naturen, kulturen og alle de tilbud, du har brug for. Du skal blot bestemme dig for, hvordan du ønsker at leve og bo. I Kolding Kommune arbejder vi hver dag med at skabe rammer, som passer til vores borgere og deres forskellige liv. Vi kalder det, at vi designer livet.”

Kilde

Rebecca Bach-Lauritsen

Det Orange *

Af Rebecca Bach-Lauritsen

Vi ses på Tobbers!

Appelsiner, croissanter, auberginer, blinkesmiley, grinesmiley.

Jenny skriver ok og sletter det.

Skriver ja og sletter det.

– Ses.

Endevæggen er fyldt med spil fra gulv til loft. Lænestole, klapstole, bænke. Jenny tænker, at det minder om Berlin og er træt af at lave den sammenligning.

– Du ser godt ud, skat, og træt.

Mor tager en tår af sin varme kakao. Jenny synes, det er upassende, at en dame på hendes alder drikker varm kakao med skumfiduser. Hun synes, de skulle bede om ID, når de kan se, at folk er for gamle til sådan noget, ligesom når dem, der vil købe sprut, er for unge.

Hun kigger op for at se, om de har sprut.

Ingenting.

– Og er du faldet på plads?

Så stopper tiden, og de glider baglæns ind i alle de samtaler, de allerede har haft, som ikke fører nogle steder hen, og som de alligevel ikke kan slippe.

– Måske var I lige lovlig optimistiske.

– Jeg tænkte faktisk på Christiansfeld, mor. Når hottentotterne kunne bygge en hel by på tre måneder, så kunne vi vel også sætte en lejlighed i stand. Mark var arkitekt jo, næsten.

Herrnhuterne, siger mor.

– Hottentotter, hobbitter, du ved godt, hvad jeg mener.

– Og du ved godt, hvad de hedder.

Jenny kigger på Koldinghus, der er drysset med kakaopulver i mælkeskummet. Det er en god cappuccino. Hun får lyst til en rundvisning på slottet. Det gad hun ikke før. Det var for turister. Nu lokker ruinerne. Måske kan hun føle sig hjemme der.

– Jeg er 28 og bor i en ungdomsbolig.

– Det er da en dejlig lejlighed. Og til at betale.

– Ja, fordi den bliver varmet op af lortevand.

– Spildevand, siger mor, det er noget andet. Og de vandt en pris for det projekt.

– En pris, siger Jenny, så er alt jo godt.

– Jeg ved ikke, hvorfor du er så sur på Kolding, siger mor.

– Jeg elsker Kolding, råber Jenny, og så kommer gråden med snot og alt for høje lyde.

Jenny går af Klostergade, følger Buen og drejer til venstre ud mod det nye ingenting. Under himlen ligger Det Orange og ligner den kunstige kælkebakke, de sætter op ved Alexanderplatz sidst i november.

Undervisningsmaterialer

Om Det Orange

Temaer

Flere generationer
Længsel og møde
Hjemstavn og vejen væk

Ind i teksten

Novellen begynder in medias res og foregår på Tobbers Kaffebar i Kolding.  .

  • Udarbejd et kort handlingsreferat.
  • Udvid handlingsreferatet: Hvad er baggrunden for mødet mellem Jenny og hendes mor?

Inde i teksten

Novellen rummer tomme pladser og undertekst. Den er også karakteriseret ved, at fortælletid og fortalt tid næsten er sammenfaldende.

  • Karakteriser de to kvinder gennem det, de gør, og det de siger. Hvad ligger der bag deres replikker til hinanden?
  • Novellen har indre syn på Jenny. Beskriv hendes tanker om Berlin. Hvorfor vender hun tilbage to gange til denne by?
  • Karakteriser måden, Jenny og hendes mor taler sammen på. Find eksempler på deres indbyrdes forhold. Hvordan opfatter de hver især Kolding.
  • Vurder hvor lang fortælletiden er. Hvordan indgår handling, der ligger tilbage i tid, i fortælletiden?
  • Formuler på baggrund heraf, hvad der er novellens tema.

Ud af teksten

Jenny er flyttet til Kolding.

  • Undersøg, hvordan Kolding fremstilles i novellen.
  • Sammenlign Jennys situation som tilflytter med hjemmesidens ord om, at ”Uanset, om du allerede er i gang med karrieren eller skal til at uddanne dig, kan du her designe det liv, du ønsker.”

© Henrik Poulsen – Medier og læring I/S