Undervisningsside for Vi spiser præcis klokken seks *

Hvem er Ikast?

Ikast er en by beliggende i Midtjylland midtvejs mellem Ringkøbing i vest og Aarhus i øst. Byen er især kendt for sin uldindustri, der rækker flere hundrede år tilbage. Der er angiveligt mere end hundrede trikotage- og tekstilvirksomheder i og omkring byen. Byens gågade, Strøget, er overdækket, og i det hele taget er det handel og sportsaktiviteter (håndbold og fodbold), der præger Ikast. Et tidligere vandtårn fungerer nu som udsigtstårn og er et vartegn for byen.

På Ikast-Brande kommunes hjemmeside byder borgmester Ib Lauritsen nye borgere velkommen med disse ord:

”Vi er en kommune med spændende forandringer og muligheder inden for alle områder. Vi oplever en kraftig tilgang af nye beboere og stor interesse fra erhvervslivet.

Kommunen er ikke bange for at gå nye veje og at være en smule flamboyante og oprørske. Det ligger i vores blod. Og ligesom vi bliver udfordret af vores borgere, tør vi også udfordre tilbage. Her er det okay at prøve af, så længe du også forstår vigtigheden af at arbejde sammen om at søge og opnå nye mål.” – Kilde

Tove Krebs Lange

Vi spiser præcis klokken seks *

Af Tove Krebs Lange

Ordforklaringer

Pernille Harder
Isolde

Undervisningsmaterialer

Om Vi spiser præcis klokken seks

Tema

Flere generationer

Ind i teksten

Der er tale om en illustreret fortælling, hvor illustrationerne understøtter teksten.

  • Udarbejd et kort handlingsreferat.
  • Karakteriser illustrationerne og den samlede grafiske opsætning (bokse, titel, skrifttype osv.). Hvordan fungerer forholdet mellem tekst, illustrationer og den grafiske opsætning?

Inde i teksten

Det bærende element i fortællingen er teksten, der er samlet i syv bokse.

  • Handlingen bringer Asta – og læseren – rundt i Ikast. Hvad er plottet i handlingen?
  • Karakteriser personerne Asta møder på sin vej: Hvorfor bytter de, og hvad bytter de med?
  • Fortællingen er en lille familiehistorie. Karakteriser Asta og hendes forhold til sin mor og sin bror. Karakteriser hendes bror.
  • Sammenfat jeres iagttagelser, og diskuter begrebet humor i forbindelse med fortællingen.

Ud af teksten

Fortællingen præsenterer Ikast gennem Astas vandring gennem byen.

  • Hvilket billede af Ikast fremgår af fortællingen?
  • Sammenlign det med borgmesterens beskrivelse af kommunen og dens borgere. Hvad synes I kendetegner fortællingens personer?

© Henrik Poulsen – Medier og læring I/S